Een bezoek van de opticien duurt ongeveer drie kwartier tot een uur. Oogklachten worden besproken en een oogmeting en oogdrukmeting uitgevoerd. Naar aanleiding van de uitkomst wordt advies gegeven over de aanschaf van een bril of nieuwe glazen. “Omdat onze gediplomeerde opticiens zijn gespeciali- seerd in oogzorg aan huis, kunnen wij direct in de eigen omgeving het effect van nieuwe glazen laten zien,” verduidelijkt Edward het voordeel van een huisbezoek. “We laten de klant door de eigen bril én door een speciale pasbril naar bijvoorbeeld de televisie kijken en houden rekening met factoren als afstand en verlichting.” Bij het bestellen van een bril of glazen, kan de vergoeding van de zorgverzekeraar worden uitgerekend. De opticien komt na ongeveer drie weken terug om de nieuwe bril af te passen en om te horen of alles naar wens is. Zorgplicht De Nederlandse Huisopticiens is aangesloten bij branchevereniging NUVO en heeft zorgplicht. Constateert de opticien een afwijking in het oog zoals staar (cataract), dan wordt de klant geadviseerd eerst naar de oogarts te gaan voor onderzoek. Door een staar- operatie verandert de sterkte van de lens in het oog. Daarna kan de opticien thuis een nieuwe bril aanmeten. Bril voor iedereen Niet iedereen is in staat om tijdens een oogonderzoek aan te geven wat men ziet. “Onze opticiens kunnen goed inspelen op de behoeften van mensen met bepaalde ziektebeelden, zoals bij mensen met dementie of niet aangeboren hersenletsel. We maken met een Skiascopie een nauwkeurige zichtsbepaling. Het is een korte, pijn- loze meting waarbij de klant de pasbril op krijgt met daarin de sterkte van de huidige bril. Met het lampje van de Skiascoop wordt in het oog geschenen. De opticien kan door het verwisselen van glaasjes in de pasbril bepalen of de sterkte in de bril goed is of toch moet worden aangepast,” legt Edward uit. “Het kan prettig zijn, als bij een bezoek aan huis een derde persoon aanwezig is, zodat er geen misverstanden ontstaan over de wensen. Een mantelzorger, zoon of dochter kan dan ook helpen met het uitzoeken van het nieuwe brilmontuur, want onze collectie is groot en divers.” Voorkom isolement Edward merkt in de praktijk dat men lang door blijft lopen met vertroebelde brillenglazen, als de ont- spiegelde laag is gebarsten. “Ik zou een oproep willen doen aan verzorgend personeel, mantelzorgers en familieleden om daar alert op te zijn. Als iemand niet goed meer door de glazen kan zien, ligt een isolement op de loer. Nieuwe glazen voegen toe aan de kwaliteit van leven. Een goede bril is goud waard.” Actie: Gratis overzet zonnebril t.w.v. € 49,- Bij aanschaf van een complete bril (montuur + glazen) ontvangt u gratis een overzet zonnebril. Deze bril, die over de eigen bril heen gedragen wordt, beschermt optimaal tegen Uv-straling en filtert schittering. Actie geldig t/m 20 oktober 2023. Prijs zonder ledenvoordeel: De prijs is afhankelijk van uw wensen en aankoop. • G een voorrijkosten en aankoopverplichting • V rijblijvende oogmeting en oogdrukmeting aan huis en op locatie • D e opticiens komen in heel Nederland Ledenvoordeel: • 10% korting bij de aanschaf van een montuur of glazen • k leine reparaties en bijstellingen • g ratis brillenkoker en doekje bij aanschaf van een bril Meer info of aanmelden: www.amstelring.nl/opticien ledenservice@amstelring.nl 020 – 333 5100 21 Edward van de Sande
RkJQdWJsaXNoZXIy ODY1MjQ=