Dienst aan huis
“Heel goed luisteren, kunnen organiseren en plannen, meedenken en iets voor iemand willen betekenen,” Elles somt haar belangrijkste vaardigheden en kwaliteiten op. “Je neemt tenslotte een stukje zorg over van mensen, door in goed overleg het einddoel te bespreken en vast te leggen. Daarom is mijn motto: ‘Zoveel mogelijk ontzorgen!’. Het uiteindelijke doel is iemand een opgeruimd gevoel én opgeruimd hoofd te geven. Ik ontzorg mensen al ruim 13 jaar met Elles in Organizing en vind het nog steeds geweldig om te doen.”
“Vaak wordt gedacht dat opruimcoachen en inboedelruimen twee aparte processen zijn, maar ze sluiten juist heel goed op elkaar aan. Voordat de verhuizer kan worden gebeld, moet eerst worden opgeruimd, zeker als iemand kleiner gaat wonen,” vertelt Elles.
Dat ondervond ook Mariëlle Boere uit Amsterdam, mantelzorger van een dame op leeftijd. “Voordat mevrouw kon verhuizen naar het verzorgingshuis, was het organiseren van de inboedel noodzakelijk. Gelukkig konden we Elles vragen ons hiermee te helpen. Zij heeft op een overzichtelijke en empathische manier het hele verhuisproces begeleid en uitgevoerd. Elles heeft echt oog voor de situatie. Ze liet ruimte aan ons om dingen op te pakken, maar nam zelf veel initiatief. Van meehelpen met uitzoeken van de inboedel die werd verhuisd, het regelen van het verhuisbedrijf, tot het inrichten van de nieuwe kamer. Zo kon ik me op de verhuisdag zelf over mevrouw ontfermen. Al in de namiddag kon zij haar kamer in, die Elles volgens afspraak had ingericht. De verhuisdozen waren uitgepakt en ik kon oprecht enthousiast zeggen: ’Kijk, hier staat je eigen bed en je stoel en ook je kast’. De lamp hing, er hoefde niets meer te gebeuren, dat was een reuze opluchting voor mevrouw. Toen deze fase eenmaal achter de rug was, moest het huis worden verkocht. Na de verkoop heeft Elles de overgebleven inboedel zorgvuldig uitgezocht en er een goede herbestemming voor gevonden. Elles is een heel aangenaam en fijn mens om mee samen te werken; ik heb haar visitekaartje bewaard.”
Het vinden van een goede herbestemming voor inboedel, staat centraal bij Elles. ”Ik vind het heel belangrijk dat spullen een tweede leven krijgen en we geen wegwerpmaatschappij zijn. Van huisraad tot levensmiddelen en ongebruikt ingepakt incontinentiemateriaal, voor veel vind ik een nieuwe bestemming. Ik werk o.a. samen met een kringlooporganisatie, de Voedselbank en de Stichting Armoedefonds. Om het milieu niet te belasten, voer ik restanten van medicijnen af, als chemisch afval of naar de apotheek. Het geeft me veel voldoening dat ik zo een klein steentje kan bijdragen aan duurzaamheid. Ik heb gemerkt dat klanten dit ook erg op prijs stellen en opgelucht ademhalen dat niet alles zomaar in de vuilnisbak verdwijnt.”
Wie contact opneemt met Elles, maakt direct kennis met haar professionele aanpak. “Bij een vraag over inboedelruiming na overlijden bijvoorbeeld, is het belangrijk om te weten of het een huur- of koopwoning betreft. Ik maak graag zo snel mogelijk een afspraak om te komen kijken wat de werkzaamheden zijn; een huurhuis moet op een bepaalde datum leeg worden opgeleverd. Op basis daarvan streef ik ernaar om binnen 48 uur een overzichtelijke, gespecificeerde offerte aan te bieden. Een overvolle woning kost meer tijd om te ontruimen, met gevolgen voor de prijs. Als blijkt dat er toch minder werkzaamheden nodig zijn, bijvoorbeeld omdat de vloerbekleding mag blijven liggen, dan is een prijsverlaging van toepassing.”
Is de offerte akkoord, dan maakt Elles een planning en gaat ze aan de slag. “Afhankelijk van de situatie zet ik een verhuislift in en zorg voor extra mensen in mijn team. Soms doe ik een beroep op andere samenwerkingspartners van Amstelring Ledenservice, zoals de Klusjesman of de Nabestaandenzorg aan huis. De woning lever ik stofzuigerschoon én opleverschoon op. Dat laatste is een extra service, die ik heel belangrijk vind. Uit respect zorg ik dat de keukenkastjes schoon zijn, er geen kruimels of plakkerige kringen achterblijven en het sanitair er goed uitziet. Zo kan de familie het huis met een tevreden gevoel opleveren.”
Artikel uit Amstelring Plus 2 - mei 2023