Dienst aan huis
“Rond 1950 was een wasmachine een kostbaar bezit dat niet iedereen zich kon permitteren. Het is bijna niet meer voor te stellen, toen haalden wij maar een paar keer per jaar de opgespaarde vuile was op. Wasmanden gevuld met de grote stukken, soms wel dertig kilo zwaar, werden van zolder gesleept.” Eigenaar Martin Roest kan putten uit zo’n 150 jaar geschiedenis, waarin het familiebedrijf Slenders Wasserij Stomerij al de was verzorgt in Haarlem en verre omstreken.
Draait tegenwoordig in ieder huishouden wel een wasmachine, de vraag naar de Wasservice blijft toenemen.“ Jonge gezinnen vragen ons na de vakantie hun was te verzorgen. De kosten nemen zij, heel slim, mee in het vakantiebudget. Zo houden ze nog even het vakantiegevoel vast.” Ook voor senioren met mantelzorgers die niet in de buurt wonen, blijft de Wasservice een oplossing. “We worden uit het hele land gebeld voor hulp met de was, “ vertelt Martin verder. “Kinderen die ver weg wonen, gaan voor ‘quality time’ bij een bezoek aan vader of moeder. Niet de was hoeven doen, maar liever samen koffie drinken, een ommetje maken en een fijn gesprek voeren.”
In de hoofdvestiging van de wasserij aan de Narcissenstraat in Santpoort-Noord draaien dagelijks vier enorme wasmachines en twee grote drogers op volle toeren. De was wordt bij binnenkomst met de hand nauwkeurig gesorteerd. Niet alleen op temperatuur en kleur, wassen of stomen, maar ook op nabehandeling. Strijkgoed en vouwgoed volgen een verschillende route. Met de mangel worden theedoeken, lakens en slopen gestreken. Blouses en overhemden worden voor het beste resultaat op de strijkafdeling met de hand gestreken. Overige was wordt gedroogd en opgevouwen. Na een kwaliteitscontrole wordt de was netjes ingepakt in de waszak en meegegeven aan de chauffeur. “Tussen het ophalen van de vuile was aan huis en het weer afleveren van een waszak met schoon wasgoed, zitten veel stappen,”legt Martin uit. “Een zorgvuldig uitgevoerd proces, waarbij onze medewerkers echt begrijpen wat het betekent voor de klant om het wasgoed weer perfect terug te krijgen. Belangstelling hebben voor elkaars werk helpt ook mee. Dan rijdt bijvoorbeeld de dame van de inpak een dagje mee met de chauffeur, om te zien wat er met de waszak gebeurt, die zij met zoveel zorg heeft ingepakt.”
De gemiddelde leeftijd van de 16 wasserijmedewerkers is een opmerkelijke 59 jaar. Zelf vindt Martin dat niet ongewoon, in tegenstelling tot de algemene opinie dat ouderen minder kans lijken te hebben op de arbeidsmarkt. “Wij kijken niet naar leeftijd. Misschien omdat we als familiebedrijf gewend zijn om met ouderen te werken, zoals met mijn schoonouders van wie wij de zaak hebben overgenomen. Werklust, levenservaring en de wil om te leren, zeggen mij genoeg.” Zo heeft de 72-jarige medewerkster die de vuile was bij binnenkomst sorteert, geen plannen om met pensioen te gaan. Willen blijven werken, beloont Martin graag. “De medewerkster is gelukkig, er wordt op haar gerekend en de wasserij behoudt een gespecialiseerde kracht.”
De vitaliteit die Martin bij zijn medewerkers ziet, gunt hij ook zijn klanten. “Ik zeg altijd: wat je zelf kunt doen, moet je blijven doen. Kun je een klein wasje doen en dat staand opvouwen? Dan ben je in beweging, dat is gymnastiek. Maar laat dan het grote goed door ons verzorgen. Dan heb je daar geen omkijken naar.”
Naamlabeltjes in het wasgoed naaien is gelukkig verleden tijd. Nu is een simpel briefje met een naam en adres voldoende op de waszak met vuile was. “Als onze chauffeurs de was weer schoon terugbrengen, maken ze onze klanten blij,” weet Martin uit ervaring. “Ze rijden vaste routes in een groot werkgebied en komen op een afgesproken tijd langs. Tot in huis, indien gewenst. We hebben klanten die ons hun voordeursleutel toevertrouwen omdat ze moeilijk ter been zijn. Een groot vertrouwen, dat we koesteren.”
Artikel uit Amstelring Plus 3 - augustus 2023