Dienst aan huis
In de wandelgangen staat het zendertje dat om de pols of aan de hals wordt gedragen, bekend als de ‘alarmknop’. Helemaal onterecht is dat ook niet, in geval van nood doet een druk op de knop spreekwoordelijk de alarmbellen rinkelen bij de Zorgcentrale van Stichting ATA. Maar dat het dragen van de alarmknop vanzelfsprekend synoniem staat voor de begrippen hulpeloos, oud en kwetsbaar, is onterecht.
Tijd om personenalarmering in een nieuw daglicht te zien, vindt ook Chantal van Embden van Stichting ATA, voorheen Alarmering Thuiszorg Amsterdam. Zij vertelt dat personenalarmering vaak pas wordt aangevraagd als het leed al is geschied. “Na een valpartij thuis bijvoorbeeld. Niet meer overeind kunnen komen of erger, niemand in de buurt hebben om je te helpen. Het is een situatie die ons allemaal kan overkomen. Na zo’n beangstigende ervaring zijn het vaak de kinderen die vanuit hun bezorgdheid de mogelijkheden van personenalarmering gaan verkennen.”
Maar wat is dan het beste moment om gebruik te gaan maken van personenalarmering? “Leeftijd is maar een getal en ieder mens is zo oud als hij zich voelt. Maar heeft u een medische historie, denk aan COPD, epilepsie of hartklachten, dan is het verstandig om niet af te wachten, als leed met personenalarmering voorkomen had kunnen worden. Met een medische indicatie vergoedt in veel gevallen de zorgverzekeraar een groot deel van de kosten.” Ook gezonde en alleenstaande mensen kunnen zich kwetsbaar voelen door hun persoonlijke situatie, weet Chantal. “Door de
gedachte aan een ongeluk uit een klein en onverwachts hoekje bijvoorbeeld, of door ongenode gasten in huis of brand. Ook dan is kiezen voor personenalarmering, kiezen voor meer veiligheid en zelfstandigheid.”
Wat gebeurt er eigenlijk als u op de knop drukt? Chantal legt het heel eenvoudig uit: “Dan laat u ons weten dat u ons nodig heeft. U legt direct contact met onze Zorgcentrale. Waar u zich in huis ook bevindt, u hoort luid en duidelijk de stem van een van onze deskundige medewerkers om te vragen wat wij voor u kunnen doen. Wij weten al wie u bent, uw medische gegevens zijn bij ons bekend en ook de door u gewenste opvolging. Wij weten dus met wie wij voor u contact moeten opnemen. Dat kan bijvoorbeeld uw mantelzorger zijn, een familielid, uw buren, de professionele alarmopvolging van ATA of 112. Precies zoals wij van te voren met u hebben afgesproken.”
Het installeren van personenalarmering is voor de ervaren en vriendelijke monteurs van ATA een fluitje van een cent. Bent u handig? Dan kunt u de installatie ook zelf doen met behulp van de instructiefilmpjes op de website van ATA. “Maar onze professionals komen net zo graag bij u aan huis om de aansluiting snel en netjes in orde te maken,” stelt Chantal gerust.
“Behalve de vaste personenalarmering in huis, biedt ATA ook mobiele personenalarmering aan,” vertelt Chantal verheugd. “De digitale ontwikkelingen dragen bij aan de vergroting van uw mobiliteit. U kunt gewoon op pad, een fietstochtje maken, een dagje erop uit en waar u ook bent gebruik maken van uw personenalarmering. Met een druk op de knop weten wij dankzij de GPS-tracker exact waar u zich bevindt én dat u ons nodig heeft.” De zender maakt gebruik van een oplaadbare batterij met een levensduur van twee dagen. Zelf op tijd weer opladen is dus wel belangrijk.
Stichting ATA specialiseert zich sinds 1988 in het zo lang mogelijk en zo veilig mogelijk zelfstandig thuis blijven wonen. Inmiddels met meer dan 15.000 klanten in heel Nederland die 24/7 vertrouwen op de betrouwbaarheid van personenalarmering. Bent u benieuwd of vaste of mobiele personenalarmering ook iets voor u kan betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op met Amstelring Ledenservice. Personenalarmering is maatwerk, samen bekijken we wat het beste bij u en uw situatie past.
Artikel uit Amstelring Plus 3 - augustus 2022