Dienst aan huis
5 april 2018
Het grote verschil tussen vroeger en nu is dat er aandacht is voor (andere) details. Je legt een speciale focus op plekken die niet altijd aan bod komen. In de meeste gevallen heeft de voorjaarsschoonmaak plaats gemaakt voor de ‘voorjaarsopruiming’.
Het geeft voldoening om snel resultaat te zien. Begin daarom in de ruimtes die het meest worden gebruikt, zoals woonkamer of keuken.
Het huis hoeft niet in één keer klaar. Focus op één vertrek/onderdeel per keer. Zijn er verschillende kasten in de woonkamer die uitpuilen? Pak per keer een kast aan. Of als het dramatisch veel is: ga per plank of lade te werk. Dat kan elke dag een kwartier zijn of één keer per week een uur. Ook met kleine stappen is resultaat te behalen. Stel vaste momenten in, zodat duidelijk is wanneer de kast klaar is. Dat motiveert, schept duidelijkheid en biedt overzicht.
Een veel gehoorde regel is iets dat een jaar niet is gebruikt weg kan om de doodeenvoudige reden dat het na dat jaar ook niet wordt gebruikt. Maak twee stapels met wat weg kan en wat mag blijven. Wees kritisch. Bedenk of iets echt de moeite waard is om te houden. Geef of gooi het weg. Het is niet handig iets meerdere keren in handen te hebben. Beslis daarom direct en stel niet uit. Sorteer boeken of kleding bijvoorbeeld op grootte en kleur. Dat straalt rust uit.
Soms kan het gewoon prettig zijn een zetje te krijgen wanneer iemand door de bomen het bos niet meer ziet. Vaak komt schaamte om de hoek kijken om een bekende te vragen te helpen bij het opruimen. Overweeg dan eens de mogelijkheid een Opruimcoach van Inboedelruiming en opruimen in te zetten. Sommigen vinden het juist prettiger de opruimklus samen aan de te pakken. Anderen zijn na één keer gemotiveerd om zelf door te pakken en hadden net even dat zetje nodig.