Ga direct naar de hoofdnavigatie Ga direct naar de content
Tekstgrootte: a a
Contrast:

Klacht verpleeghuis

Woont u in een verpleeghuis van Amstelring en vindt u dat er iets beter kan? Of bent u het ergens niet mee eens? Bespreek het met uw zorgprofessionals. Zij staan open voor uw kritiek. Mocht u er samen niet uitkomen, blijf dan niet rondlopen met uw klacht!

Klachtenregeling

Meld uw klacht via de klachtenregeling die staat omschreven in de folder Amstelring Klachtenregeling. De afhandeling van een klacht duurt maximaal 6 weken. Deze termijn kan eenmalig worden verlengd met 4 weken. De integrale klachtenregeling vind u hier.

Klachtondersteuner

Wilt u in vertrouwen praten over uw klacht? Of hulp bij het indienen ervan? Ga dan naar een klachtondersteuner. U kunt rekenen op strikte geheimhouding. De klachtondersteuner is er voor cliënten en verwanten die een klacht hebben of onvrede ervaren. Dat kan bijvoorbeeld gaan over:

  • De verzorging of begeleiding door medewerkers.
  • De sfeer op de locatie of de afdeling.
  • Pestgedrag door medewerkers of andere cliënten.
  • Discriminatie door medewerkers of andere cliënten.
  • Het zorg -of begeleidingsplan of de uitvoering daarvan.

Een luisterend oor

Deel uw klacht of negatieve ervaring met de klachtondersteuner. De klachtondersteuner biedt altijd eerst een luisterend oor, zodat u uw verhaal goed en vertrouwelijk kunt vertellen. Pas daarna bespreekt de klachtondersteuner met u of vervolgstappen nodig zijn en zo ja, welke mogelijkheden daarvoor zijn.

Samen werken aan een oplossing

Als u dat wenst, kan de klachtondersteuner u verder ondersteunen om voor uw belangen op te komen. Dat kan bijvoorbeeld door samen een gesprek te voeren met de persoon over wie u de onvrede ervaart. Of door een brief op te stellen aan de raad van bestuur. De klachtondersteuner zal oog houden voor herstel van de relatie met de zorgverlener en het vinden van een oplossing waar alle betrokkenen tevreden mee zijn.

 

 

 
 
Dhr. John Hilgers;
Landelijke steunpunt (mede)zeggenschap (LSR)
Kanaalweg 17, 3526 KL Utrecht
Mobiel: 06 - 194 623 65
Mail: j.hilgers@hetlsr.nl
Website: hetlsr.nl
 
Het Schouw
De Venser
De Bogt
De Rietvinck
De Klinker
Scala
De Makroon
De Nieuwe Sint Jacob
Nestor Gym
 
Mw. Ingeborg van de Poll
Landelijke steunpunt (mede)zeggenschap (LSR)
Kanaalweg 17, 3526 KL Utrecht
Mail: i.vandepoll@hetlsr.nl
Telefoon: 06 - 336 872 78
(bereikbaar op dinsdag, donderdag en vrijdag)
Website: www.hetlsr.nl
 
Bardo
BehandelGroep 
Bornholm
Eigen Haard
Eijkenhove
Floriande
Groenelaan
Het Hoge Heem
Ledenservice
Noordhollandstraat
Rozenholm
Vreugdehof
Zorgbemiddeling
Zorgcentrale
Dagbesteding
Jatopa
Leo Polak 
Wolbrantskerweg
Vumc Transferafdeling
Willem Drees Oostpoort
Zorgherberg Oostpoort

 

Wat regelt de Wet zorg en dwang?


De Wet zorg en dwang regelt de rechten bij onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname van mensen met een verstandelijke beperking en mensen met een psychogeriatrische aandoening (zoals dementie).

https://www.dwangindezorg.nl/wzd

Als een cliënt, zijn vertegenwoordiger of een nabestaande, te maken heeft met onvrijwillige zorg, heeft u recht op bijstand door een onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon Wzd (CVP). Deze kan u bijstaan voor advies, vragen, advies of klachten over de uitvoering van de onvrijwillige zorg. Zij zijn in dienst van de organisatie Stemgever (dus niet bij Amstelring zelf) en zij zijn onafhankelijk. U kunt gratis van hun diensten gebruik maken. Zie ook de Website van Stemgever voor meer informatie over het werk van de CVP: https://stemgever.nl/


Wat doet de cliëntenvertrouwenspersoon Wzd (CVP Wzd)?

De CVP Wzd:

  • luistert naar uw verhaal
  • kan antwoord geven op uw vragen over de Wzd
  • helpt u om uw vraag of klacht samenhangend met onvrijwillige zorg te verhelderen
  • geeft informatie en advies over uw rechten binnen de Wzd
  • ondersteunt u bij het zoeken naar oplossingen van uw vraag of klacht
  • verwijst waar nodig door
  • kan desgewenst ondersteunen bij het schrijven van een klachtbrief, of meegaan naar gesprekken waar de klacht besproken wordt.

De wet heeft als uitgangspunt “Nee, tenzij.” Dat betekent dat alleen als het niet anders kan, en alle alternatieven zijn onderzocht, er beslissingen genomen mogen worden als het gaat om onvrijwillige zorg. Heeft u een vraag of klacht over de onvrijwillige geboden zorg of ondersteuning, en wilt u er met een onafhankelijke partij over praten? Neem dan contact op met de CVP Wzd.

Welke CVP Wzd is er voor mijn locatie?

 

  • Annette Bonenkamp, telefoon: 06 - 36 52 49 15 of mail: a.bonenkamp@stemgever.nl Voor de locaties Eigen Haard, Vreugdehof, Groepswonen Noordhollandstraat, De Rietvinck, De Makroon, De Bogt, Leo Polak, Het Schouw, De Venser, De Klinker, Scala, Willem Drees - Oostpoort en De Nieuwe Sint Jacob.
  • Suzan Houben, telefoon 06 36 49 48 95 (ma, di, do, vr) of Mail: s.houben@stemgever.nl Voor de locaties Bornholm, Eijkenhove en Floriande.
  • Vanessa Vermeer, telefoon: 06 - 38 84 12 74 (di/wo-ochtend/do/vr) of mail: v.vermeer@stemgever.nl Voor de locaties Groenelaan, Het Hoge Heem en Rozenholm.


Afwijkende procedure voor klachten over onvrijwillige zorg


Klachten van cliënten die betrekking hebben op beslissingen in het kader van de Wet zorg en dwang (Wzd) worden direct - dat wil zeggen zonder eerst een intern traject - door de landelijke KlachtenCommissie Onvrijwillige Zorg (www.kcoz.nl) in behandeling genomen.


Voorwaarde voor de klachtbehandeling door de KCOZ is dat de cliënt, zijn vertegenwoordiger of nabestaande vooraf advies heeft ingewonnen bij de onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon Wzd van Stemgever.


In samenspraak met de cliëntenvertrouwenspersoon Wzd kan een cliënt, zijn vertegenwoordiger of nabestaande een schriftelijke en gemotiveerde klacht indienen bij de KCOZ over de inzet van onvrijwillige zorg en onvrijwillige opname en/of verblijf in een zorginstelling.

De klachtenregeling van de Wzd is onder meer van toepassing op:

  • het besluit om onvrijwillige zorg in het zorgplan op te nemen
  • besluiten over uitvoering van onvrijwillige zorg op basis van het zorgplan of in onvoorziene situaties;
  • klachten over de beoordeling van de wilsbekwaamheid van een cliënt;
  • klachten over beslissingen van de Wzd-functionaris;
  • klachten over het bijhouden van een dossier, voor zover dat betrekking heeft op onvrijwillige zorg;
  • klachten over beslissingen rondom verlof en ontslag.

(Bron: https://www.dwangindezorg.nl/wzd/clienten/klachtrecht)