Meld uw klacht via de klachtenregeling die staat omschreven in de folder Amstelring Klachtenregeling. De afhandeling van een klacht duurt maximaal 6 weken. Deze termijn kan eenmalig worden verlengd met 4 weken. De integrale klachtenregeling vind u hier.
Wilt u in vertrouwen praten over uw klacht? Of hulp bij het indienen ervan? Ga dan naar een klachtondersteuner. U kunt rekenen op strikte geheimhouding. De klachtondersteuner is er voor cliënten en verwanten die een klacht hebben of onvrede ervaren. Dat kan bijvoorbeeld gaan over:
Een luisterend oor
Deel uw klacht of negatieve ervaring met de klachtondersteuner. De klachtondersteuner biedt altijd eerst een luisterend oor, zodat u uw verhaal goed en vertrouwelijk kunt vertellen. Pas daarna bespreekt de klachtondersteuner met u of vervolgstappen nodig zijn en zo ja, welke mogelijkheden daarvoor zijn.
Samen werken aan een oplossing
Als u dat wenst, kan de klachtondersteuner u verder ondersteunen om voor uw belangen op te komen. Dat kan bijvoorbeeld door samen een gesprek te voeren met de persoon over wie u de onvrede ervaart. Of door een brief op te stellen aan de raad van bestuur. De klachtondersteuner zal oog houden voor herstel van de relatie met de zorgverlener en het vinden van een oplossing waar alle betrokkenen tevreden mee zijn.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
De Wet zorg en dwang regelt de rechten bij onvrijwillige zorg of onvrijwillige opname van mensen met een verstandelijke beperking en mensen met een psychogeriatrische aandoening (zoals dementie).
https://www.dwangindezorg.nl/wzd
Als een cliënt, zijn vertegenwoordiger of een nabestaande, te maken heeft met onvrijwillige zorg, heeft u recht op bijstand door een onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon Wzd (CVP). Deze kan u bijstaan voor advies, vragen, advies of klachten over de uitvoering van de onvrijwillige zorg. Zij zijn in dienst van de organisatie Stemgever (dus niet bij Amstelring zelf) en zij zijn onafhankelijk. U kunt gratis van hun diensten gebruik maken. Zie ook de Website van Stemgever voor meer informatie over het werk van de CVP: https://stemgever.nl/
De CVP Wzd:
De wet heeft als uitgangspunt “Nee, tenzij.” Dat betekent dat alleen als het niet anders kan, en alle alternatieven zijn onderzocht, er beslissingen genomen mogen worden als het gaat om onvrijwillige zorg. Heeft u een vraag of klacht over de onvrijwillige geboden zorg of ondersteuning, en wilt u er met een onafhankelijke partij over praten? Neem dan contact op met de CVP Wzd.
Klachten van cliënten die betrekking hebben op beslissingen in het kader van de Wet zorg en dwang (Wzd) worden direct - dat wil zeggen zonder eerst een intern traject - door de landelijke KlachtenCommissie Onvrijwillige Zorg (www.kcoz.nl) in behandeling genomen.
Voorwaarde voor de klachtbehandeling door de KCOZ is dat de cliënt, zijn vertegenwoordiger of nabestaande vooraf advies heeft ingewonnen bij de onafhankelijke cliëntenvertrouwenspersoon Wzd van Stemgever.
In samenspraak met de cliëntenvertrouwenspersoon Wzd kan een cliënt, zijn vertegenwoordiger of nabestaande een schriftelijke en gemotiveerde klacht indienen bij de KCOZ over de inzet van onvrijwillige zorg en onvrijwillige opname en/of verblijf in een zorginstelling.
(Bron: https://www.dwangindezorg.nl/wzd/clienten/klachtrecht)