Ga direct naar de hoofdnavigatie Ga direct naar de content
Tekstgrootte: a a
Contrast:
Terug naar het nieuwsoverzicht

De connectie tussen de Werkgroep Diversiteit en de Medezeggenschapsraad

5 december 2024
Afbeelding van De connectie tussen de Werkgroep Diversiteit en de Medezeggenschapsraad
Namens de MedezeggenschapsRaad brengen we nu onder de aandacht: veilig voelen onder Amstelring, zowel als cliënt en zorgprofessional. De Werkgroep Diversiteit en de Medezeggenschapsraad lijken op het eerste gezicht misschien weinig met elkaar te maken te hebben, maar beide groepen spelen een belangrijke rol in het waarborgen van veiligheid en inclusie binnen Amstelring.

De Werkgroep Diversiteit richt zich op het bevorderen van een veilige omgeving voor iedereen, ongeacht huidskleur, geloof, seksuele voorkeur, of genderidentiteit. De werkgroep streeft ernaar dat diversiteit en inclusie goed geregeld en geborgd zijn binnen Amstelring.

De Medezeggenschapsraad (MR), daarentegen, behartigt de belangen van de cliënten. Dit lijkt in eerste instantie weinig te maken te hebben met het thema 'veilig voelen', maar niets is minder waar. Tijdens een recente bijeenkomst van leden van verschillende cliëntenraden over het thema diversiteit, bleek dat niet alle leden van de cliëntenraden diversiteit als relevant voor hun werk beschouwen. Sommige leden kwamen niet opdagen, omdat zij dachten dat dit onderwerp niet relevant was voor de cliëntenraad. Ook de aanwezige leden vonden het moeilijk om het onderwerp te koppelen aan hun verantwoordelijkheden. Ze gingen ervan uit dat een cliënt altijd goed behandeld en bejegend wordt.

Maar wat als dat niet het geval is? Wat gebeurt er als een cliënt zich gediscrimineerd voelt of slecht wordt bejegend? Bij klachten over de behandeling kan men terecht bij de klachtencommissie. Dit lijkt logisch, maar klachten over bejegening, zoals discriminatie, zijn lastiger te behandelen. Ook voor deze klachten kan de klachtencommissie ingeschakeld worden, maar hoe gaat men daarmee om? Hier komt de belangrijke rol van de Medezeggenschapsraad naar voren. De MR kan bijdragen aan het verbeteren van de omgang met klachten over discriminatie en het waarborgen van een veilige en inclusieve omgeving.

Belangrijke aandachtspunten bij klachten over discriminatie:

  • Wordt de klacht serieus genomen en welke stappen worden ondernomen?
  • Is het voor de cliënt veilig genoeg om een klacht in te dienen?
  • Welke consequenties heeft het indienen van een klacht?
  • Wordt de cliënt goed geïnformeerd over de mogelijkheid tot het indienen van een klacht, en aan welke criteria een klacht moet voldoen?

Bij klachten over discriminatie is het vaak moeilijk om aan te tonen dat er daadwerkelijk sprake is van discriminatie, en om vast te stellen of de ander het zo bedoelde. Waar ligt de grens? Is er binnen de organisatie een goed beleid of een plan van aanpak om dit aan te pakken? En is dit beleid in duidelijke taal gecommuniceerd?

Zoals je ziet, zijn er verschillende kanten aan dit onderwerp en veel zaken waarover de Medezeggenschapsraad met de organisatie kan meedenken.

Visie vanuit Piet Scholte (lid van de MR) op het onderwerp werkgroep diversiteit

Met betrekking tot dit onderwerp heb ik mij aangesloten bij de werkgroep Diversiteit. Ik vind het belangrijk dat deze zaken goed geregeld zijn, ook in het belang van de cliënten. Het is bovendien essentieel dat er duidelijke regels en consequenties zijn wanneer een cliënt ontoelaatbaar gedrag vertoont. Voor mij  -als deze punten helder zijn vastgelegd- draagt dat bij aan een gevoel van veiligheid: “iedereen weet waar ze aan toe zijn en dat klachten zorgvuldig worden afgehandeld.”

Wat doet de klachtencommissie?

De klachtencommissie behandelt klachten van cliënten over hun zorg of bejegening. Twee personen zijn aangewezen om deze klachten te behandelen. Het is belangrijk dat de klachtencommissie zichtbaar is voor cliënten, zodat zij weten waar ze terecht kunnen. Ook is het cruciaal dat de commissie zorgt voor kennismaking en verbinding met de cliënten om vertrouwen te wekken.

Hoe is belangenbehartiging voor cliënten geregeld?

  • Klachtencommissie: Deze commissie is het aanspreekpunt voor cliënten bij klachten. Bij klachten over mishandeling heeft de commissie prioriteit boven klachten over discriminatie.
  • Vertrouwenspersoon: Deze functionaris is momenteel alleen beschikbaar voor zorgprofessionals en niet voor cliënten.
  • Werkgroep Diversiteit: Deze groep bestaat uit ongeveer 15 vrijwilligers, met een achtergrond in de zorg, die zich inzetten voor het bevorderen van een inclusieve en diverse omgeving binnen Amstelring.

Al deze groepen spelen een cruciale rol in het waarborgen van een veilige en inclusieve omgeving voor iedereen bij Amstelring.


Dit artikel is geschreven door Piet Scholte, lid van de MedezeggenschapsRaad

Delen op social media: