Ga direct naar de hoofdnavigatie Ga direct naar de content
Tekstgrootte: a a
Contrast:
Terug naar het nieuwsoverzicht

Minder papierwerk, meer tijd voor mensen: over het Sloopteam van Amstelring

7 januari 2025
Afbeelding van Minder papierwerk, meer tijd voor mensen: over het Sloopteam van Amstelring
“Minder administratie betekent meer tijd voor zorg, en dat zie je direct terug in het geluk van zowel cliënten als medewerkers.” De quote komt van Flore Oerlemans, lid van het Sloopteam van Amstelring.

Sinds de zomer van 2024 maakt Flore deel uit van een team dat moet helpen om administratieve lasten binnen de organisatie te verlichten. Het doel? Zorgen dat zorgprofessionals worden ontlast, zodat zij hun aandacht volledig kunnen richten op wat echt telt.

Waarom een Sloopteam?
"Het Sloopteam is voortgekomen uit een idee van Inge Borghuis, bestuurder bij Amstelring, geïnspireerd door de landelijke ‘rebellenclub’ die al jaren pleit voor het terugdringen van administratieve lasten in de zorg,” vertelt Flore. “We hebben het al zo lang over de regeldruk en verantwoording in de zorg, maar hoe gaan dat verminderen? Iedere zorgorganisatie belooft efficiënter te worden, maar het begint bij jezelf: hoe los je je eigen knelpunten op?”

Flore bracht samen met het Sloopteam in kaart waar de uitdagingen zitten binnen Amstelring. Het team nam alle lagen van de organisatie mee – van thuisbegeleiding, dagbesteding en wijkzorg tot verpleeghuiszorg. Deelnemers vulden een enquête in over de administratieve lasten die zij ervaren. Ook liep het team mee met meer dan vijftig collega’s om daadwerkelijk te ervaren wat de impact van administratie en verantwoording is in hun dagelijks werk.

Wet- en regelgeving, maar ook interne knelpunten
Flore: “We kwamen erachter dat er bij wijkzorg andere knelpunten zijn dan bij dagbesteding. Ook zagen we dat sommige lasten voortkomen uit wet- en regelgeving, terwijl andere te maken hebben met de manier waarop Amstelring zelf werkt.”

Uit het interne onderzoek stelde het Sloopteam vier doelen voor 2025. Dat zijn:

  1. Slimmere medicatiecontrole met AI;
  2. Het vereenvoudigen van het aanmeldproces voor cliënten;
  3. Betere onboarding en trainingen voor medewerkers;
  4. Een efficiënter bestelproces.

“Aan deze vier doelen gaan we in 2025 werken. Maar we willen ook kijken hoe we de werkzaamheden van het team kunnen vormgeven. Het Sloopteam kan gaan fungeren als een centraal doorgeefluik waar je administratieve lasten kunt melden en van waaruit we kunnen bepalen of en hoe we dit aanpakken.”

Tastbare successen
Sinds de zomer van 2024 heeft het Sloopteam al meerdere successen geboekt. Een nieuwe digitale tool voor het aanmelden van cliënten is onlangs uitgerold op een testlocatie en bespaart zorgprofessionals nu al uren administratie per week. “Deze veranderingen lijken klein, maar voor onze collega’s én de mensen die bij ons (gaan) wonen maken ze een wereld van verschil,” benadrukt Flore.

Uitdagingen en visie
En hoewel de eerste positieve geluiden nu uit de organisatie opstijgen, gaat het niet altijd zonder slag of stoot. “Verandering roept weerstand op,” erkent Flore. “Mensen moeten wennen aan nieuwe manieren van werken. Maar met duidelijke communicatie en betrokkenheid lukt het ons om hen enthousiast te krijgen. Elke minuut minder administratie is een minuut meer voor zorg,” besluit Flore.

Meer weten?
Benieuwd naar de aanpak en verhalen van het Sloopteam? Luister naar de podcast waarin Flore nog meer vertelt over hoe het Sloopteam helpt om regels binnen Amstelring te verminderen.

Delen op social media: